top of page

עסקים של ישראלי במרוקו

במהלך אוגוסט 2015 הגענו למרוקו במסגרת הזדמנות עסקית בתחום העגלות שבו אנחנו עוסקים כבר כמעט 12 שנה. לא האמנו שמרוקו מלאה בכל כך הרבה אפשרויות ושרמת החיים כל כך גבוהה לעומת מדינות אחרות שגרנו בהן.



חשוב לציין, אנחנו כבר מסתובבים בעולם הרבה שנים במדינות כמו אוסטרליה, ניו זילנד, ארצות הברית, מרכז אמריקה, ואת אירופה חרשנו בלי סוף מלונדון ועד רומניה, ואנחנו יכולים להעיד שמרוקו אכן כבשה אותנו.


לאחר תקופה מסוימת בעגלות התחלנו להבין שבמרוקו ישנם עוד אפשרויות אז החלטנו לפתוח גם חברת בגדים, הכול מיוצר במרוקו, הבדים נקנים בשווקים, הנעליים גם, ואישתי בעיצוב מיוחד מכינה דגמים שמכל דגם יש רק פריט אחד. במקביל, במסגרת ההיכרות שלי עם עוד ישראלים (אין הרבה כאן), התחלתי להבין שבתחום התיירות קיימת הזדמנות עסקית ולכן החלטתי ליצור מעין פרויקט שאני מחשיב אותו כיזמות תיירותית. זה התחיל בקבוצת פייסבוק, ומהר מאוד התחילו להגיע אליי המון אנשים והשמועה על הפעילות שלי במרוקו עברה מהר מפה לאוזן.


מרוקו מתפתחת בהמון מישורים, קודם כל החשיבה של האנשים נהיית יותר ויותר מערבית כמובן בעקבות החשיפה לרשתות החברתיות שהיום זה חלק בלתי נפרד מהחיים. בתחומי הבניה אנחנו כל הזמן רואים בניינים חדשים, פרויקטים מאתגרים, מרכזי קניות, גשרים, וכבישים, ללא ספק הקדמה פה בתחום הבניה לא עוצרת.

תחום האוכל, הוא לדעתי התחום הכי משתלם במרוקו. המרוקאים פשוט אוהבים אוכל, ומי שיודע לאן ללכת אז רמת המסעדות פה מאוד גבוהה. אלכוהול מקומי מיוצר פה למרות הדעה שמדינה מוסלמית לא אמורה בכלל לעסוק בזה, אבל שוב, אמרתי כבר שהם נהיים יותר ויותר מערביים. אז יין מקומי ויקבים ובירות מקומיות קיימות במסעדות, ברים ומועדונים.


תחום חיי הלילה גם לא חסר בו כלום, ישנם המון מקומות בילוי, מועדונים ברמה בינלאומית, קזינו כמעט בכל עיר מרכזית, מסיבות בריכה יוקרתיות, אנשים מפורסמים זמרים ותקליטנים מכל העולם גילו את מרוקו ואף שחקני כדורגל כדוגמת כריסטיאנו רונאלדו שמבקרים במרקש המון. אני מעריך שבין 5-10 שנים הבאות מרוקו תהיה בקדמה בתחומים האלה ומבחינת התיירות של הישראלים זה כבר הופך ליעד מאוד חם. נקווה שהמצב הביטחוני לא יתערער כי זה יכול להשפיע מאוד על הכניסה של ישראלים למרוקו, כמו שבעבר בעקבות “צוק איתן”, נסגרה הנציגות הדיפלומטית של ישראל ברבאט ומאז הכול נעשה בצינורות לא רשמיים.


כמובן, לא הכול ורוד פה, מרוקו מבחינת ביורוקרטיה מאוד קשה, כל תחום הכספים בתור מרוקאי מאוד מחמיר ובכל שנה מותר עד 4000 יורו במטבע זר להשתמש מחוץ למרוקו. לכן, חשוב להצטייד בחשבונות בנק במדינות אחרות כי בתור אנשים שמטיילים בעולם הרבה זה בקושי מספיק לחופשה אחת.

כל נושא המכס גם הוא מאוד מחמיר, אפילו משלוחים של מסמכים פשוטים גוררים עלויות גבוהות וזמן רב של המתנה ויש המון חברות שפשוט לא שולחות מוצרים למרוקו בעקבות זה. אנחנו בתחום שלנו עוברים קשיים רבים עם כל נושא המכס כל פעם שאנחנו מזמינים סחורות מארצות הברית או ממדינות אחרות מהן אנחנו מייבאים. לפעמים אף מכניסים את המוצרים האלקטרוניים שלנו למעבדה רק לשם סחיטת כספים וזה מאוד מתסכל במיוחד כשאנחנו יודעים שהם לא באמת בודקים שום דבר ורק מעכבים אותנו וזה מלחיץ במיוחד כשאתה מחכה לסחורה.


מבחינת רפואה וחינוך אני אעשה סדר. במרוקו יש רפואה ברמה גבוהה מאוד אבל אך ורק הפרטית. אני לא הייתי מעז להתקרב לרפואה הציבורית, אבל לאחר שאישתי ילדה פה והרופא נשים שלה במהלך כל תקופת ההריון היה מקסים, והלידה עברה בשלום ובבטחה, ולאחר טיפולי שיניים מורכבים עם טכנולוגיה בקליניקות שלא ראיתי באירופה למשל, ולאחר טיפולים נוספים אני יכול להעיד שהרפואה הפרטית במרוקו מעולה!, רק לא זולה, ועדיין, יותר זולה מישראל זה בטוח.


לגביי החינוך, הילד שלנו הולך פה לגן שאני תמיד קורא לו בצחוק “דיסנילנד”, מעוצב ברמה מושלמת, צבא של מטפלות, בעלת הבית שנמצאת תמיד למרות שיש לה עוד גנים ובתי ספר, ובקיצור חוויה לילדים. פעילויות כל הזמן, מפעילי בובות, תחפושות, חגיגות של הלואין וכריסמטס ומה לא. בקיצור מרוקו זה לא מה שחשבתם!.


האוכל בסופר לעומת השוק יקר, אך עדיין זול, ואפשר למצוא שם הכול מהכול, אלכוהול לא נמכר בכל סופר אבל לא חסר חנויות שמוכרות אלכוהול וכמובן גם סופרים מסוימים. פירות וירקות שלא בעונה או שלא מגדלים במרוקו לפעמים יכולים להיות ממש יקרים אבל באופן כללי הכול טרי וגם הבשרים. ומי שאוהב לקנות בשוק ימצא בזול הכול וטרי. בקיצור, מרוקו מתפתחת וגודלת וצפויות הפתעות רבות בשנים הקרובות. יש פה מודעות לספורט, והישגים שלא היו מביישים הרבה מדינות ובטח שלא אותנו בישראל הקטנה. רק שנה שעברה קבוצת הכדורגל מקזבלנקה זכתה בליגת האלופות ליבשת אפריקה.


מקווה שנתתי קצת רקע על המדינה המקסימה הזאת שאני חלק ממנה כבר כמה שנים ובינתיים לא יכול לדמיין את עצמי חי יותר טוב באף מקום אחר.


שלכם תמיד,

אלעד דזי.

312 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page